AAA-Magasinet

    Nettmagasinet det lønner seg å lese.
     

    Tett på Tomas Ruud – ny i Soliditet, men langt fra en nykommer i sitt fag

    Han er ennå relativt fersk hos Soliditet, men har en erfaring som vitner om soliditet. Kunnskapsforlagets fremmedordbok utdyper soliditet slik: Fasthet, styrke, holdbarhet, pålitelig. Vi ønsket å sjekke om dette stemte.

    Tomas Ruud AAA Soliditet 464x258

    11 år i bank/finans

    Tomas Ruud (39) er sivilmarkedsfører fra BI og har vært 11 år i bank/finans. Siste arbeidsgiver var Soliditet-konkurrenten Experian. Tidligere har han vært i Storebrand, Nordea, Formuesforvaltning og Skandinaviska Enskilda Banken.

    Ønsket seg kredittintensive bransjer

    Etter tre måneders karantene, som en følge av Experian-jobben, startet Tomas 1. august 2011 som Key Account Manager i Enterprise Soliditet.
    – Jeg var interessert i å jobbe med kredittintensive bransjer som kraftbransjen, telecom og inkasso, og via et headhunterbyrå fikk jeg kontakt med Soliditet, som hadde jobbet for å finne en som kunne ivareta noen av sine største kunder.

    Stadig mer innovative løsninger

    – Hva var det som tiltrakk deg ved Soliditet?
    – Menneskene her, ikke minst – og organisasjonen, som virker fremoverlent og som jobber mot et samlet, overordnet mål. Man vet hvor man skal hen og jobber kontinuerlig mot stadig mer innovative løsninger. Oppkjøpet av Lindorff synes jeg var strategisk riktig. Jeg hadde ellers en lang og god dialog med Soliditet før jeg bestemte meg.

    Lindorff + Soliditet = synergier

    Tomas Ruud mener oppkjøpet av Lindorff vil gagne Soliditet-kundene betydelig.
    – Når to miljøer med ledende løsninger slår seg sammen får en det beste i ett selskap.
    Vi ser allerede resultater av dette og går en spennende høst i møte, mener den entusiastiske Soliditet-medarbeideren.   

    Vil overgå kundenes forventninger

    – Hvilke målsettinger har du fremover i jobben din?
    – Jeg ønsker å synliggjøre våre løsninger optimalt og vise kundene hvilken verdi løsningene har for dem. Skreddersøm med integrerte løsninger mot store kunder, tilpasset kundens helt spesifikke behov, er uhyre viktig. Helst skal vi kunne gi kundene løsninger de ikke kan få andre steder. Det handler om å overgå kundenes forventninger.

    Kundene er sparringspartnere

    Tomas’ portefølje i Soliditet består av et fåtall, ca et titall, større kunder. Dette innebærer at det er stor fokus på kredittdelen, noe som innebærer topp kvalifiserte kredittmedarbeidere hos kunden.
    – Med kundens kredittfolk som sparringspartnere får en ofte de beste løsningene. Spesielt liker jeg å samarbeide med kunden for å synliggjøre veivalg i jakten på nye løsninger Jeg har alltid jobbet i front mot kunder og har lært meg å være ydmyk.

    I tospann med IT-spesialistene

    Tomas Ruud liker å ha full kontroll og oversikt over hva Soliditet leverer kundene.
    – Å ha en god forståelse av leveransene er ekstremt viktig, mener han. Derfor bruker han mye tid på å sette seg inn i kundenes virksomhet. Men hva med den rene tekniske kompetansen?
    – Heldigvis er vår IT-tekniske avdeling opptatt av å være med i kundemøter. Stort sett alltid har vi med en rådgiver fra IT-siden. Vi jobber samlet og alltid med kundens behov i fokus, understreker Tomas.

    Mange baller i lufta

    Tomas Ruud har helt siden han var fem-seks år hatt mange baller i lufta. Den gang var det tennisballer, og han var aktiv tennisspiller til i 18-årsalderen. Fra 12 år og oppover lå han om ikke helt i toppskiktet, så like under de beste spillerne. Forsatt spiller han tennis, men nå på bedriftsnivå. Langrenn og alpint er heller ikke ukjente disipliner, og uten to-tre løpeøkter i uka føler han seg ikke vel. Turer i fjell, skog og mark prioriteres også høyt.

    Livet er mer enn bare jobb

    – Det er viktig å ha fokus på noe mer enn jobb, poengterer Tomas. Trening gir energi. I tillegg å ha en datter på tre år er bare kjempeartig og helt fantastisk, mener han.

    Konkurranseinstinktet er intakt. Ønsket om å vinne og å stadig bli bedre oppsto på tennisbanen – og lever videre på Soliditet-banen. Til glede for både kunder og kolleger.

    Mer informasjon: Kontakt Tomas Ruud. Mobil: 915 14 701 E-post: tomas.ruud@soliditet.no